نوشته شده توسط : vvvvv
به دلیل تقاضای بالا دوستداران ps5 و کم بودن سرمایه برخی خرده فروشان عمده ، دستیابی به PS5 هنوز مشکل است ، اما به طور کلی در بازار موجود است. Ps5 تجربه جدیدی از بازی را برای کاربران به ارمغان می آورد و این برتری تا حدی مربوط به قابلیت های پورت و کابل HDMI 2.1 کنسول ps5 است.
اما در مورد بهترین تلویزیون ها و قابلیت های HDMI کنسول ها چه چیزی را باید بدانید تا از سیستم های جدید بیشترین بهره را ببرید؟
PS5 قادر به خروجی 8k با نرخ 60 فریم بر ثانیه است و از بازی های 4k که با سرعت 60 یا 120 فریم بر ثانیه اجرا می شوند نیز پشتیبانی می کند. با این حال ، هنوز نمی تواند بازیها را با رزولوشن 1440p ارائه دهد.
پلی استیشن 5 از اتصال HDMI 2.1 استفاده می کند ، این همان چیزی است که به کنسول های نسل بعدی اجازه می دهد نرخ فریم بالاتری را تا 120 فریم در ثانیه پشتیبانی کنند، که بسیار بالاتر از نرخ فریم معمول 60 و 30 فریم در ثانیه است که در سخت افزار نسل فعلی مشاهده می شود. 
مطلب مرتبط: لیست قیمت ps5

کابل جدید HDMI 2.1 استاندارد برای تلویزیون به چه معناست؟
HDMI 2.1 نه تنها نرخ فریم بهتر را امکان پذیر می کند ، بلکه به این معنی است که می توانید تصاویر 4k و 8k را از کنسول به تلویزیون خود منتقل کنید (اگر بتواند از این رزولوشن ها پشتیبانی کند). یک نکته مهم در این زمینه این است که گیم پلی 8k به 60 فریم در ثانیه محدود می شود.
شما همچنین متوجه شده اید که برخی از بازی های PS5،از جمله Demon Souls ، حالت های مختلف گرافیکی را ارائه می دهند. با توجه به قابلیت های PS5 ، این بدان معناست که شما می توانید یا با وضوح 4k با نرخ 60 فریم در ثانیه و یا با کیفیت HD با سرعت 120 فریم بر ثانیه بازی کنید ، اگرچه پارامترهای دقیق این مورد در هر بازی متفاوت خواهد بود.
در حال حاضر ، مهم است که توجه داشته باشید که شما به قابلیت های تلویزیون خود محدود خواهید شد. به عنوان مثال ، اگر تلویزیون شما از رزولوشن 4k پشتیبانی نمی کند ، نمی توانید بازی های PS5 را به صورت 4k با هر نرخ فریم اجرا کنید. برای گیم پلی 8k نیز به تلویزیون 8k احتیاج دارید.
با این وجود ، کابلهای HDMI 2.1 هنوز در پورتهای HDMI 2.0 کار می کنند ، بنابراین شما می توانید PS5 خود را به یک پورت HDMI معمولی متصل کرده و تصویر را روی صفحه دریافت کنید، البته نه در حداکثر توان خود.
از آنجا که PS5 از رزولوشن 1440p پشتیبانی نمی کند، وضوح بسیاری از پروژکتورهای بازی، نشان می دهد که گرافیک روی 1080p پیش فرض باشد ، این بدان معناست که PS5 از مانیتور یا صفحه با وضوح 1440p بهره زیادی نخواهد برد.
 
مقایسه HDMI 2.1 و HDMI 2.0
به زبان ساده ، استانداردهای مختلف HDMI از انتقال مقادیر مختلف داده در ثانیه پشتیبانی می کنند ، به این معنی که کیفیت صدا و تصویر بین آنها متفاوت است.
تفاوت بین HDMI 2.0 و 2.1 نیز بسیار محسوس است. یک بازی PS5 که با کیفیت 4k با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا می شود ، در مقایسه با 4k با سرعت 30 فریم در ثانیه بسیار زیباتر به نظر می رسد.
اگر بازیهای خاصی را در تلویزیونی انجام می دهید که دارای پورت HDMI 2.0b است ، متوجه می شوید که اگر رزولوشن را کاهش دهید و نرخ فریم را افزایش می یابد ، مثلاً HD را در 120Hz در مقایسه با 4k در60fps  هرچند این امر بین بازی ها متفاوت است.
HDMI 2.1 این مانع را برطرف می کند ، به این معنی که می توانید با کیفیت فوق العاده HD بازی کنید در حالی که هنوز نرخ فریم ابریشمی در بازی های خود دارید.
 مطلب مرتبط : قیمت ps4

قابلیت های ps5 HDMI
همانطور که در بالا اشاره کردیم ، کابل و پورت HDMI PS5 استاندارد HDMI 2.1 است ، به این معنی که کابل می تواند داده ها را بسیار سریعتر از یک پورت HDMI معمولی منتقل کند.
 برای ورود به جزئیات در اینجا ، این بدان معناست که PSMI 2.1  HDMI دارای پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه است که تقریباً سه برابر 2.0b است، این چیزی است که به آن اجازه می دهد از فیلم 8k با سرعت 60 فریم در ثانیه و فیلم 4k با سرعت 60-120 فریم در ثانیه (بسته به بازی که در حال انجام آن هستید) پشتیبانی کند.
 بیایید Spider-Man: Miles Morales در PS5 را به عنوان نمونه در اینجا در نظر بگیریم. اگر تلویزیون شما دارای درگاه HDMI 2.1 است ، می توانید روی کنسول های PS5 با سرعت 60fps و کیفیت 4k اجرا کنید.
به عنوان مثال ، اگر بازی PS5 را روی یک تلویزیون 4k که دارای پورت HDMI 2.0b است (که محدود به پهنای باند Gbps18 است) بازی می کنید ، گیم پلی را با وضوح 4k مشاهده می کنید ، اما حداکثر  به صورت 30 فریم در ثانیه اجرا می شود، به بیان ساده تر ، PS5 متصل به تلویزیون با درگاه HDMI 2.1 از لحاظ تئوری باید بهترین نتایج را بدون نیاز به قربانی کردن نرخ فریم یا کیفیت گرافیکی به شما ارائه دهد. اما اینکه کنسول می تواند 4k را با سرعت 60 فریم بر ثانیه مجاز کند به این معنی نیست که تلویزیون شما نیز می تواند یعنی اگر تلوزیون شما این قابلیت را داشته باشد چنین تصویری را می توانید داشته باشید.
 
پشتیبانی از HDMI در تلویزیون ها
به احتمال زیاد تلویزیون شما دارای پورت HDMI است مگر در حالتی که تلوزیون شما مربوط به دهه 70 باشد.
لازم به ذکر است اینکه کنسول های جدید از کابل HDMI 2.1 به عنوان اتصال استفاده می کنند ، بدان معنا نیست که تلویزیون شما نیز باید از HDMI 2.1 پشتیبانی کند.
فقط تلویزیونها و مانیتورهای کاملاً جدید با سازگاری HDMI 2.1 روانه بازار می شوند و این در حالی است که قیمت انها بالا بوده و نیز تا حدودی کمیاب هستند. همه تلویزیون های 8k با استاندارد HDMI جدید عرضه می شوند ، در حالی که این پشتیبانی بین تلویزیون های 4k متفاوت است. هر تلویزیون Q LED سامسونگ در سال 2020 دارای یک پورت HDMI 2.1 است ، در حالی که تلویزیون های جدید O LED ال جی با چهار پورت HDMI 2.1 عرضه می شوند.
تلویزیون ها و مانیتورهای فول اچ دی ، بسته به میزان تازه سازی آنها ، قادر به بازی در 60 فریم در ثانیه یا 120 فریم در ثانیه خواهند بود.
با استفاده از یک تلویزیون فول اچ دی ، با نرخ تازه سازی 60 هرتز ، می توانید Monster Hunter World را با 60 فریم بر ثانیه ثابت و روان در PS5 بازی کنید، اگر آن را در همان تلویزیون و با استفاده از PS4 یا Pro پخش کرده اید، به 60 فریم بر ثانیه نمی رسید زیرا کنسول آنقدر قوی نیست که این کار را انجام دهد. در این حالت ، پورت و کابل HDMI اهمیتی نخواهد داشت.
 به طور معمول ، تلویزیون ها و مانیتورهای مدرن که با وضوح Full HD (1080p) کار می کنند مجهز به پورت HDMI 2.0 هستند ، این بدان معناست که مشکلی در لذت بردن از بازی های PS5 با کیفیت فوق العاده و برخورداری از 60 یا 120 فریم در ثانیه برای تلویزیون وجود ندارد.
 به طور کلی ، اگر می خواهید بهترین نتایج را از کنسول جدید و درخشان نسل بعدی خود داشته باشید ، باید تلویزیونی داشته باشید که از اتصال HDMI 2.1 نیز پشتیبانی می کند تا بتوانید از بازی 4k با سرعت ابریشمی 60 یا 120 فریم در ثانیه لذت ببرید.


:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()